2008-02-28

ny leksak!

Hej hej!

Kong!

Det är namnet på min nya leksak. Den är röd, går att tugga på och gömma godis i. Matte pillade in en bit korv alldeles nyss, men jag fick ut den igen. Hon underskattar mig den där matte.

Tisdagens klicker-kurs gick bra. Jag har lär mig hoppa genom en rock-ring, och är på god väg att kunna hämta prylar åt matte. Sen har jag och matte ett "special-uppdrag", vilket består i att apportera en grillkorv. Det är ett väldigt bra uppdrag för jag gillar korv. Som ni förstår är matte inte helt nöjd med att jag äter korvarna istället för att hämta dem, men det är ju tramsigt. korv är mat och mat äter man, eller hur?

För er som inte vet vad klicker-träning innebär så kan jag berätta att det ungefär går till som så att när jag gör nåt som matte gillar (t.ex. luktar på något hon vill att jag ska lyfta) så klickar matte med en liten grej som kallas "klicker". För mig betyder det ljudet "GODIS!!!!", och mycket riktigt, efter klicket kommer en godbit. Då vill man ju göra den där bra grejen igen och då klickar matte igen. Sen blir det svårare och jag måste kanske bita i saken för att få klick. Så håller vi på så tills jag har gjort exakt det matte vill att jag ska göra. Kort förklarat. Man säger att Klickern är en sekundär förstärkare, och godiset en primär dito. Vill man använda finare ord kan man säga att klickerträning är en sorts operant inlärningsmetod. Väldigt flott.

Nu ska jag hoppa lite på Husse som ligger i soffan och käkar hamburgare. Tror han ätit nog...

kram
B

Inga kommentarer: