2008-04-08

matte har ordet

Hoj hoj!

Tisdag igen vilket betyder agilitykurs! Det var jätteroligt som vanligt. Massa skutt och en massa godis. Matte har krävt ordet (tangentbordet...) så här kommer hon...
kram B

Hallå kära bloggläsare!
Jag och Blixa har varit på agilitykurs ikväll igen, och jag MÅSTE få berätta vad min fantastiska lilla donna gjorde. Vi övade på den böjda tunneln, vilket går till som så att instruktören håller hunden i ena änden och "styr in" hunden i tunneln. I andra änden sitter matte/husse och ropar/ tjoar och berömmer hunden. Blixa hade "fattat" grejen och sprungit rakt igenom tunneln 3 ggr, så instruktören sa att jag skulle kommendera henne "stanna" och sen lämna henne själv vid tunneländen. Sagt och gjort, jag lämnade hunden och gick till andra änden för att ropa. När jag ropade gjorde Blixa det man inte ska, dvs hon sprang bredvid tunneln MEN bara halvvägs fram till mig. Efter 3 meter vänder snille-hunden och springer istället GENOM TUNNELN fram till mig. Instruktör Diana tjöt av skratt och Blixa fick givetvis en hel näve korv- och ostbitar. Snacka om att fatta snabbt...

När jag ändå har ordet så bara måste jag påpeka det ljuvliga i att träna med en sån kvick och snabb-fattad hund som Blixa. Visst, hon fattar ju ALLT väldigt snabbt (att det är kul att jaga fåglar, att kaninen är rolig att hoppa på etc...) men det är ju en grym egenskap när man som förare lyckas styra all energi och vilja på rätt sak.

Matte Y Blixa = sant

Inga kommentarer: